400 Walibi-bezoekers gingen deal aan: minimaal week geen mobiel tijdens autorijden

9 oktober 2014 16:35 Voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert gingen afgelopen zaterdag bij Walibi in Biddinghuizen met ongeveer zeshonderd beginnende bestuurders in gesprek over de risico’s van het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Dat was een succes. Vierhonderd bezoekers gingen met zichzelf de deal aan om minimaal zeven dagen hun mobiel te laten liggen tijdens het autorijden.

Het gebruik van een smartphone achter het stuur leidt de aandacht af van waar het om gaat: het verkeer. Geschat wordt dat in 5 tot 25% van de auto ongevallen afleiding een rol speelt (SWOV, 2013).

Met @TheWheel-deal maakt TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, jongeren bewust van de risico’s van het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer. De focus van de actie ligt op het versturen van berichten. Beginnende bestuurders wordt gevraagd twee redenen te bedenken waarom het goed is om niet te sms’en, app’en of berichten te versturen tijdens het autorijden, en om deze redenen op een groot bord in de vorm van een auto te schrijven. Daarna vraagt TeamAlert de jongeren een deal met zichzelf te sluiten, waarbij zij met zichzelf afspreken minimaal zeven dagen geen mobiel te gebruiken achter het stuur. “Tof! Het is een uitdaging, maar die deal wil ik aangaan”, aldus één van vierhonderd deelnemers die positief reageerden op de concrete uitdaging bij Walibi.

Om de deal te versterken, gaan de jongeren deze deal ook fysiek met zichzelf aan: de jongeren wordt een spiegel voorgehouden waarin zij zichzelf de hand kunnen schudden. Van de deal wordt een foto gemaakt die jongeren later op de website van TeamAlert terug kunnen vinden.

Stichting TeamAlert is de verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, die zich sinds 2000 inzet om het aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verkeer is namelijk nog altijd een van de belangrijkste doodsoorzaken onder jongeren in Nederland. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Door jongeren op originele, humoristische, overtuigende en soms iets brutale manier te benaderen, probeert TeamAlert bewustwording te creëren rondom hun eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

De uitvoering van @TheWheel-deal wordt gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

 





Meld je aan voor de nieuwsbrief

Ja, ik wil graag de digitale nieuwsbrief ontvangen die 3 tot 4 keer per jaar verschijnt.